onsdag den 14. maj 2014

Drop kød-diæterne dokumentar

Anmeldelse af dokumentarfilmen "Fork over knives"(2011), instrueret af Lee Fulkerson.


Dokumentaren sætter spørgsmålstegn ved den vestlige verdens viden og tilgang til mad og diæter. Vi har lært, at kød er sundt, fordi det giver os den protein, vi har brug for, og vi har lært, at mælkeprodukter er essentielle for os for, at vi kan få den kalcium vi behøver. Men hvad nu hvis disse fødevarer i virkeligheden ikke er sunde for os, og tænk hvis det netop er disse fødevare der gør, at vi bliver ramt af kræft?

Det her er et lidt anderledes indlæg, da denne dokumentar ikke er biografaktuel, og den er også tre år gammel. Jeg havde dog aldrig hørt om den, så da min meget begejstrede bror ringede og sagde at den skulle jeg bare se, ja så måtte jeg jo bare se den. Filmen kan ses gratis på nettet. Her er et link til den: 

http://putlocker.bz/watch-forks-over-knives-online-free-putlocker-127301.html

Dokumentaren er rent teknisk meget traditionelt opbygget. Den har en speaker, som også er filmens instruktør(det virker misvisende at kalde det instruktør, når det kommer til en dokumentar. Jeg ved ikke hvad man kalder det. Måske bare producer?). Speakeren medvirker også selv i filmen, som et eksempel på en helt almindelig amerikaner, som ændrer sit liv til det bedre ved at ændre sine madvaner. 

Jeg har set et utal af dokumenterfilm om mad og diæter, og på sin vis er denne dokumentar ikke meget anderledes synes jeg ikke. Alligevel bidrager denne til et nyt syn på, hvad der er sundt og hvordan man undgår sygdomme, medicin og overvægt.

Dokumentaren virker super relevant for tiden. Danskerne spiser kød som aldrig før. Diæter som blandt andet Dukan-kuren og Low-carb-high-fat-diæten råder til et højere indtag af protein, og den udbredte forståelse af, hvor protein kan lokaliseres virker til at være fra kød. Samtidig er Skyr også blevet en national landeplage(hvis I spørger mig) - både fordi skyr er høj på protein og lav på fedt. Ifølge dokumentaren bliver vi dog ikke sundere af at spise disse ting. Tværtimod kan vi blive syge.

Men tilbage til dokumentaren. Man skal altid have de kritiske briller på, når man ser dokumentare. Og jeg kan godt blive irriteret, når jeg får serveret massevis af statestikker i sådanne film. Statestikker kan næsten altid komme til at se ud, som man ønsker det, og når jeg ser dem på film har jeg simpelthen ikke nok tid til at kunne afgøre, hvordan de er sat op. Derfor virker de altid utroværdige på mig, hvilket ellers ikke er intentionen, når de forekommer i dokumentare. Tværtimod. Jeg ved heller ikke, hvor troværdigt jeg synes det er, når manden som har lavet dokumentaren, Lee Fulkerson, som startede sin dag ud med to Red Bulls til morgenmad, til slut i filmen har forbedret sin sundhed betydeligt efter at have spist grøntsags baseret mad. Der skal vel ikke meget til at forbedre hans situation til at begynde med så.
Men der er masser af spændende ideer i filmen, og jeg vil klart anbefale at se den, hvis man interesserer sig det mindste for sundhed, madvaner og diæter. Det er altid interessant med en ny vinkel.

Xoxo The filmexpert-wannabe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar